loading...

اپليكيشن حسابداري شخصي نيوُ

در بسياري از شركت ها مفهوم حسابداري مالي و حسابداري بهاي تمام شده با هم اشتباه مي شوند. در اين مقاله مفهوم و تفاوتشان را بررسي كرديم.

بازدید : 303
11 زمان : 1399:2

مفهوم حسابداري مالي

مفهوم حسابداري مالي فرايند ثبت، خلاصه‌سازي و گزارش هزاران معامله در يك كسب‌و‌كار است. تصوير دقيقي از وضعيت مالي و عملكرد يك كسب‌و‌كار را مجسم مي‌سازد. حسابداري شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌تواند شامل امور پرسنلي و اداري، تهيه‌ي صورت‌هاي مالي و بستن حساب‌ها باشد. علاوه‌بر‌ آن كنترل، تجزيه‌وتحليل حساب‌ها، تهيه‌ي ترازنامه و دفاتر قانوني و بسياري ديگر را نيز شامل مي‌شود.

حسابداري مالي

مفهوم حسابداري بهاي تمام‌شده

به حسابداري بهاي تمام‌شده، حسابداري هزينه هم گفته مي‌شود. در اصل نوعي از فرايند حسابداري است. هدف حسابداري بهاي تمام‌شده به تصرف درآوردن هزينه‌هاي يك شركت در توليد است. اين كار با ارزيابي هزينه‌هاي ورودي هر مرحله از توليد و همچنين هزينه‌هاي ثابت انجام مي‌شود. حسابداري بهاي تمام‌شده، ابتدا عمليات اندازه‌گيري را انجام داده و هزينه را ضبط مي‌كند. سپس هزينه را به صورت جداگانه براي مقايسه‌ي نتايج ورودي و انتقال آن به خروجي مورد استفاده قرار مي‌دهد. از خروجي واقعي براي كمك به مديريت شركت در اندازه‌گيري عملكرد مالي استفاده مي‌شود.

تاريخچه‌ي حسابداري بهاي تمام‌شده

طبق پژوهش‌هاي محققان، حسابداري بهاي تمام‌شده براي نخستين بار در جريان انقلاب صنعتي آغاز شد. شكل‌گيري عرضه و تقاضاي صنعتي، كارخانه‌داران را مجبور ساخت تا هزينه‌هاي خود را رديابي كنند. اين كار به منظور كاهش هزينه‌ي ذخاير موجود و همچنين كاهش توليد انجام مي‌گرفت.
در اوايل قرن نوزدهم، ديويد ريكاردو و مالتوس در حال بسط زمينه‌هاي تئوري اقتصادي بودند. آن زمان نويسندگاني چون چارلزببيج نخستين كتاب‌ها را براي راهنمايي تجار براي كنترل حسابداري هزينه‌ي داخلي به نگارش درآوردند. در آغاز قرن بيستم، حسابداري بهاي تمام‌شده به يك موضوع بسيار گسترده در ادبيات مديريت تجارت تبديل شد.


تفاوت مفهوم حسابداري مالي و حسابداري بهاي تمام‌شده

بسياري از شركت‌ها مفهوم حسابداري مالي و حسابداري بهاي تمام‌شده را با هم اشتباه مي‌گيرند. حسابداري مالي چيزي است كه جامعه‌ي سرمايه‌گذار خارجي آن را مي‌بيند. حسابداري مالي نمايندگي‌هاي مختلف از هزينه‌ها و عملكرد مالي يك شركت است. شامل دارايي‌ها و بدهي‌هاي آن‌هاست. درحالي‌كه حسابداري بهاي تمام‌شده مي‌تواند به‌عنوان مفيدترين ابزار براي مديريت در بودجه‌بندي شناخته شود. از تفاوت‌هاي كليدي بين مفهوم حسابداري مالي و حسابداري بهاي تمام‌شده اين است كه در حسابداري مالي بسته به نوع معامله هزينه مي‌شود. اين شامل حسابداري طبقه‌بندي با توجه به نيازهاي اطلاعاتي مديريت است.

حسابداري بهاي تمام‌شده در حقيقت يك روش حسابداري است كه در آن تمام هزينه‌هاي متحمل شده ثبت مي‌شوند. اين هزينه‌ها براي انجام يك فعاليت يا رسيدن به يك هدف خاص هستند. بايد از ابتدا جمع‌آوري، طبقه‌بندي و ثبت شوند. سپس نتايج نهايي خلاصه شده و پس از تجزيه‌وتحليل به يك قيمت فروش مي‌رسند. يا براي تعيين جايي كه پس‌انداز در آن امكان‌پذير باشد آماده مي‌شوند. از حسابداري بهاي تمام‌شده در شركت براي كمك به تصميم‌گيري استفاده مي‌شود.

در حسابداري بهاي تمام‌شده، از هزينه به‌عنوان يك ابزار داخلي توسط مديريت استفاده مي‌شود. به همين دليل است كه براي ارتباط با هر استاندارد خاص تعيين شده توسط اصول عمومي پذيرفته مي‌شود. سپس به‌عنوان نتيجه در بخش‌هاي مختلف يك شركت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به بيان ساده در حسابداري مالي، پول به‌ عنوان معيار عملكرد اقتصادي ديده مي‌شود. درحالي‌كه حسابداري بهاي تمام‌شده (هزينه)، پول را به‌عنوان عامل اقتصادي توليدي در نظر مي‌گيرد.

حسابداري مالي با برنامه حسابداري نيوُ

براي داشتن تصوير مالي و گزارشات دقيق مي‌توانيد از برنامه حسابداري نيوُ پلاس استفاده كنيد.
در اپليكيشن حسابداري نيوُ پلاس ثبت، خلاصه‌سازي و گزارش‌گيري هر معامله‌ي خريد يا فروش به سادگي انجام مي‌شود.
وضعيت مالي شركت خود را از نظر ميزان سود و زيان، هزينه‌هاي جاري شركت، خريد و فروش و … ارزيابي كنيد. اين كار با چند كليك ساده در برنامه حسابداري نيوُ پلاس انجام مي‌گيرد.

براي دانلود رايگان برنامه حسابداري نيوُ، با توجه به نيازتان روي لينك‌هاي زير كليك كنيد:
دانلود برنامه حسابداري كسب‌وكار نيوُ پلاس
دانلود برنامه حسابداري شخصي نيوُ
رو نيوُ حساب كن!


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 55
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 592
  • بازدید کلی : 19618
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی